بررسی تأثیر آموزش چندرسانه ای نماز بر کسب مهارت های شناختی، عاطفی و روانی حرکتی دانش آموزان دختر دورة ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران

چکیده

مطالعة حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش چندرسانه‌ای نماز بر کسب مهارت­های شناختی، عاطفی و روانی حرکتی نماز در دانش­آموزان دختر پایة سوم ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش شبه­تجربی با طرح پیش­‌آزمون-پس­‌آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعة آماری این مطالعه را همة دانش­آموزان دختر پایة سوم دورة ابتدایی مدارس ناحیة یک شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1396-97 تشکیل داده است و با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس دو کلاس از یک مدرسه برگزیده شد و به طریق واگذاری تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه، جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامة محقق­ساخته است. روایی صوری و محتوایی را متخصصان موضوع تأیید کرده­اند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده است. نخست این پرسشنامه­ها برای پیش­آزمون بر روی افراد دو گروه اجرا شد، سپس گروه آزمایش به مدت ده جلسة یک­ساعته و طی 35 روز آموزش چندرسانه­ای نماز را دریافت کرد. پس از اتمام آموزش، از هر دو گروه دوباره آزمون گرفته شد. داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS و با روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شده است. یافته­ها نشان می­دهد تفاوت معناداری در سطح (01/0 >P) در میانگین نمرات مهارت­های شناختی، عاطفی و روانی حرکتی گروه آزمایش در پس­آزمون وجود دارد. باتوجه­به نتایج به­دست­آمده، می­توان آموزش مبتنی­بر چندرسانه­ای نماز را روشی مناسب و مؤثری در کسب مهارت­های شناختی، عاطفی و روانی حرکتی نماز         دانش­آموزان قلمداد کرد.

کلیدواژه‌ها


اسدی، سعید و قبادی، الهام. (1391). «آموزش به سبک چندرسانه­ای و تأثیر آن بر یادگیری و یادداری ساختار دستوری زبان انگلیسی». فصلنامة علمی پژوهشی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران. سال 4، شماره­های 11 و 12، صص 9-17.
اسدیان، سیروس. (1395). «پدیدارشناسی بعد عاطفی؛ عنصر مغفول برنامة درسی رشتة پرستاری». دوماهنامة راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، سال 9، شمارة 3، صص 163-175.
اسمعیل­زاده، تیمور و الله­کرمی، آزاد. (1394). «اجرای چندرسانه­ای فلسفه برای کودک (P4C) و بررسی تأثیر آن بر خردورزی دانش­آموزان ابتدایی». تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 6، شمارة 2، 1-21.
انارکی، ملیحه؛ ذوالفقاری فراهانی، رشید و حیدربیگی، جلال. (1391). «تأثیر خودگفتاری و دریافت بازخورد در افزایش سطح یادگیری مهارت­های حرکتی دانشجویان رشتة مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی رودهن». فصلنامة تحقیقات مدیریت آموزشی، سال 4، شمارة 2، پیاپی 14، صص 145-159.
پوردهاقانی، علی­قاسم و نصر اصفهانی، رضا. (1390). «رویکرد معنوی و برنامه­ریزی درسی». پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال 19، شمارة 13، صص 71-92.
جعفرخانی، فاطمه. (1388). تأثیر چندرسانه­ای بر یادگیری و یادداری درس زبان انگلیسی دانش­آموزان کم­بینا پایة سوم مقطع راهنمایی. پایان­نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی.
ذوفن، شهناز. ( 1392 ). کاربرد فناوری­های جدید در آموزش. تهران: سمت.
زارع، محمد؛ ساریخانی، راحله؛ ساریخانی، احسان و بابازاده، مجید. (1394). «بررسی تأثیر استفاده از چندرسانه­ای آموزشی بر میزان یادگیری و یادداری در درس فیزیولوژی»، مقالة اصیل باشگاه پژوهشگران جوان، دورة 6، شمارة 1، 32-36.
زارع بیدکی، معصومه. (1394). «بررسی تأثیر آموزش آداب و حکمت و اسرار نماز به شیوة چندرسانه­ای بر التزام نماز در دانش­آموزان تازه­متکلف در سال تحصیلی 93-94». اولین همایش ملی تربیت دینی، راهی به سوی تعالی.
زارعی زوارکی، اسماعیل و جعفرخانی، فاطمه (1388). «چندرسانه­ای آموزشی و نقش آن در آموزش ویژه». مجلة         تعلیم­وتربیت استثنایی، شمارة 98 و 99، صص 22-30.
زارعی زوارکی، اسماعیل و غریبی، فرزانه. (1391). «تأثیر آموزشی چندرسانه­ای بر میزان یادگیری و یادداری ریاضی دانش­آموزان دختر کم­توان ذهنی پایة چهارم شهر اراک». فصلنامة روانشناسی افراد استثنایی، سال 2، شمارة 5، صص 1-19.
شعبانی، حسن. (1389). مهارت­های آموزشی، روش­ها و فنون تدریس. تهران: سمت.
شیرمحمدی، م؛ چهاردولی، م و زرگری، ح. (1390). مقدمه­ای بر چندرسانه­ای. همدان: نشر دانشجو.
صالحی­زاده، مریم و اسدی، سعید. (1392). «تأثیر آموزش چندرسانه­ای». رشد آموزش جغرافیا. شمارة 103.
صفری، یحیی؛ عزیزی، کیوان؛ محمدی گلینی، اسلام و یوسف­پور، نسرین. (1395). «ارتقای سطح انگیزش پیشرفت دروس زبان انگلیسی و عربی با استفاده از روش آموزش چندرسانه‌ای». فصلنامة علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی، دورة 9، شمارة 33، صص 123- 135.
عابدی، زهره. (1391). «بهره­گیری از رسانه­ها در آموزش». تهران: رشد تکنولوژی آموزشی، 28(1).
علیزاده، مژده و علوی، سیدحمیدرضا. (1394). «بررسی محتوای کتاب هدیه­های آسمانی مقطع سوم ابتدایی از منظر اصول انتخاب محتوای آموزشی در قرآن کریم». اسلام و پژوهش­های تربیتی، سال 7، شمارة 1، پیاپی 13، صص 71-90.
قائمی، علی. (1389). نمازدردورانکودکی:مجموعهسخنرانی­هاینمازوتربیت(دفتردوم تهران: ستاد اقامه نماز، صص 101-117.
کریمی، فرهاد (1393). «چندرسانه­ای­ها عامل تغییر محیط­های آموزشی». تهران: رشد تکنولوژی آموزشی.
مرادی، رحیم و شریفی درآمدی، پرویز. (1393). «اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی با روش چندرسانه­ای بر رشد مهارت­های (عملکرد) اجتماعی دانش­آموزان دختر ناشنوای پایة دوم راهنمایی». مجلة علمی پژوهشی پژوهش­های علوم شناختی و رفتاری، سال 4، شمارة 2، صص 131-144.
مشایخ، فریده. (1383). دیدگاه­های نو در برنامه­ریزی آموزشی. تهران: سمت.
موسوی، سید حسن. (1391). «نماز، چیستی و چرایی». دفتر نشر معارف، سال 3.
موسوی ، فرانک و حسینی ، سیده ندا (1394). اصول تهیة برنامه­های آموزشی. کرمانشاه: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
یارمحمدیان، محمدحسین. (1386). اصول برنامه­ریزی درسی. تهران: یادوارة کتاب.
 
Boone, R., Higgins, K. (1993). Hypermedia Basal Readers: Three Years of School-Based Research. Journal of special education technology, 12: 86-106.
Keppell, M. (2009). Optimizing Instructional Design-Subject Matter Expert Communication in the Design & Development of Online & Multimedia projects Communications of the ACM. Available at: http://pppjj.usm.my/mojit/.
Kirankumar K.S. (2011). Teaching Grammar through Multimedia to Rural Secondary School Students. Indian Streems Research Journal, 1 (5): 5-8.
Lewis, R. (1998). Reading Software for Students in General Education Classrooms. Upper Saddle River. NJ: Merrill/Prentic Hall.
Najjar, L. J. (1996). Multimedia Information and Learning. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, (5): 129-150.
Plass, J. L., Heidig, S., Hayward, E. O., Homer, B. D., & Enjoon, U. M. (2014). Emotional Design in Multimedia Learning: Effects of Shape and Color on Affectand lLearning. Learning and Instruction. (29): 128- 140.
Wiebe, E., & Annetta, L. (2008). Influences on Visual Attentional Distribution in Multimedia Instruction. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 17: 277-259.