شناسایی و تعامل مولفه های سبک های رهبری و ابعاد توسعه کارآفرینی در دانشگاه ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بین‌المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیرة کیش، ایران.

2 عضو هیئت علمی، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت اموزش عالی، واحد تهران جنوب، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران ، ایران.

3 عضو هیئت علمی، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت اموزش عالی، واحد تهران شمال، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران ، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی و تعامل مولفه های سبک های رهبری و ابعاد توسعه کارآفرینی در دانشگاه های ایران بود. روش تحقیق ترکیبی به صورت کیفی- کمی بود، جامعه آماری شامل کلیه مسئولین، مدیران و معاونان دانشگاه های کارآفرین(شامل دانشگاه تهران، تربیت مدرس، فرهنگیان، فنی و حرفه ای و فردوسی مشهد) که تعداد آنها 60 نفر بود. در دو مرحله: کیفی 15 نفر و در مرحله کمی براساس فرمول کوکران تعداد ۵۲ نفر به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه بود، برای شناسایی مولفه های سبک رهبری و دانشگاه کارآفرین، همچنین رتبه بندی وتعیین مقدار تاثیرپذیری مولفه های تحقیق از آزمون های آماری با استفاده از نرم افزار MicMac و Spss استفاده شد. براساس تجزیه و تحلیل داده های کیفی حاصل از مصاحبه های عمیق و اکتشافی، کدگذاری و تحلیل داده های کیفی مولفه های شناسایی شده در بعد رهبری تحول آفرین 7 مولفه طبقه بندی شدند و برای دانشگاه کارآفرین نیز 7 مولفه دیگر طبقه بندی شدند. همچنین مشخص شد سبک رهبری تحول گرا مدیران بر توسعه کارآفرینی در دانشگاه ها تاثیر گذار و معنی دار بود.

کلیدواژه‌ها


Akbari, M., Danesh, M., Sakhdari, K., & Dolatshah, P. (2017). The Effect of Organizational Preparedness Corporate Entrepreneurship On Innovation Performance and Financial Performance: The mediating role of Entrepreneurial orientation. Journal of Technology Development Management5(2), 123-146. [In Persian] https://doi.org/10.22104/jtdm.2018.2447.1833
Bagherieh-Mashhadi, A., Salary, N., & Yaghoobi, S. (2016). University of Tehran Transformational Leadership and Entrepreneurial Orientation: Intermediary Role of Strategic Thinking. First international conference on business and organizational intelligence, Tehran, Iran. [In Persian]
Barrioluengo, M. S., & Benneworth, P. (2019). Is the entrepreneurial university also regionally engaged? Analysing the influence of university's structural confguration on third mission performance. Technological Forecasting & Social Change. 141(12), 206-218. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.10.017
Felix, C., Aparicio, S., & Urbano, D. (2019). Leadership as a driver of entrepreneurship: an international exploratory study. Journal of Small Business and Enterprise Development, 26(3), 397-420. https://doi.org/10.1108/JSBED-03-2018-0106
Gottfredson, R. K., & Reina, C. S. (2020). Exploring why leaders do what they do: An integrative review of the situation-trait approach and situation-encoding schemas. The Leadership Quarterly, 31(1), Article 101373. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2019.101373
Guerrero, M., Fayolle, A., Di Guardo, M. C., Lamine, W., & Mian, S. (2024). Re-viewing the entrepreneurial university: strategic challenges and theory building opportunities. Small Business Economics63(2), 527-548. https://doi.org/10.1007/s11187-023-00858-z
Hakak, M., Shariatnejad, A., & Saedi, A. (2017). Analyzing the effect of transformational leadership on innovative behavior and entrepreneurship development in order to create sustainable organizational competencies. Journal of Human Resource Management6(4), 71-100. [In Persian] https://www.jhrs.ir/article_65286.html?lang=fa
Ip, C. Y. (2024). Fostering social entrepreneurship in university students: the moderating role of entrepreneurial creativity. Studies in Higher Education, 1-19. https://doi.org/10.1080/03075079.2024.2362958
Kelemen, T. K., & Matthews, S. H., & Breevaart, K. (2020). Leading day-to-day: A review of the daily causes and consequences of leadership behaviors. The Leadership Quarterly, 31(1), Article 101344. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2019.101344
Lynch, M., Kamovich, U., Longva, K., & Steinert, M. (2021). Combining technology and entrepreneurial education through design thinking: Students' reflections on the learning process. Technological Forecasting and Social Change, 3(1), 321-339. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.06.015
Mahdavi Mazdeh, M., Bank, M., Zahedi, M. R., & Poormesgari, M. (2013). Recognition of State Universities Entrepreneurship Indicators and Ranking the Universities in aspect of Entrepreneurship. Journal of Science and Technology Policy6(3), 81-98. [In Persian] DOR: 20.1001.1.20080840.1392.6.1.8.9
Mahdi, R., & Keykha, A. (2021). Evaluating the level of Entrepreneurship in Iranian Universities. Journal of Economics of Knowledge_based Development, 1 (2), 51-82. [In Persian] http://jud.irphe.ac.ir/article-1-66-fa.html
Mohammadi, R., Khorsandi Yamchi, A., Ebrahimi, A., Hosseini, S. R., & Namdari Pejman, M. (2023). Designing a Performance Evaluation Model for the Faculty Members of Farhanguian University with an Emphasis on the Research Aspect. Educational Measurement and Evaluation Studies, 13(44), 68-94. [In Persian] https://doi.org/10.22034/emes.2023.1987070.2450
Mohseni, H. S. (2019). Recognition of Factors Contributing to Make a University Entrepreneurial. Socio-Cultural Strategy7(4), 187-208. [In Persian] DOR: 20.1001.1.22517081.1397.7.4.7.2
Nakhaei, G. R., Sobhani, A., Mostaghimi, M. R., & Hosseini, S. M. R. (2019). Explaining Indices and Organizational Entrepreneurship Patterns in Rural Cooperatives. Agricultural Economics Research11(44), 171-196. [In Persian]  DOR:  20.1001.1.20086407.1398.11.44.8.9
Nazarzadeh Zare, M., Namdari Pejman, M., & Ghorooneh, D. (2023). Analyzing the dialogical leadership style and organizational brilliance through organizational commitment in an academic context. Journal of Strategic Management Studies14(56), 257-272. [In Persian] https://doi.org/10.22034/smsj.2023.390968.1821
Nekokar, S. (2019). Designing entrepreneurial skills and its impact on professional qualifications and self-discipline and hard work of employees [Doctoral thesis of Islamic Azad University] South Tehran Branch, Tehran, Iran. [In Persian]
Newman, A., Obschonka, M., Schwarz, S., Cohen, M., & Nielsen, I. (2019). Entrepreneurial self-efficacy: A systematic review of the literature on its theoretical foundations, measurement, antecedents, and outcomes, and an agenda for future research. Journal of Vocational Behavior. 110(1), 403–419. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2018.05.012
Pouranjenar, G., Joodzadeh, M., & Pouranjenar, A. (2016). Investigating the relationship between transformational leadership and creativity and innovation and organizational entrepreneurship. Commercial Surveys14(77), 79-93. [In Persian] https://barresybazargani.itsr.ir/article_25162_ce6e96aa4649e4aca01a5b68ce5246dd.pdf?lang=en
Rostami, R., & Salari, T. (2018). Investigating the Relationship between Leadership Style and Organizational Performance of Employees Considering the Mediating Role of Human Resource Strategies (Case Study: Employees of Toos Industrial Township Co. in Mashhad), Management, Accounting and Economy, 2(1), 70-84. [In Persian] http://www.tajournals.com/archive/accounting/1397/spring/7.pdf
Rudolph, W., Murphy, D., Zacher, H. (2020). A systematic review and critique of research on “healthy leadership. The Leadership Quarterly, 31(1), 1-75. https://doi.org/ 10.1016/j.leaqua.2019.101335
Samadi Miarkolaei, H., Aghajani, H., & Samadi Miarkolaei, H. (2014). Evaluation of Indexes of Entrepreneurial University with an Emphasis on Fuzzy Inference in University of Mazandaran. Journal of Entrepreneurship Development7(2), 369-388. [In Persian] https://doi.org/10.22059/jed.2014.52066
Taheriniya, A. B., & NamdariPejman, M. (2022). Realization of Scientific Authority in the Context of Nth Generation of Universities. Rahyaft32(3), 91-100. [In Persian] https://doi.org/10.22034/rahyaft.2023.11413.1434